måndag 16 april 2012

April och Sverigebesök

Nu är jag äntligen här igen. Det var ett tag sedan sist, men nu ska ni få en uppdatering på vad jag har haft för mig!
Sonen kom då döttrarna for till Sverige innan Påsk. Han har kvar sitt rum så han installerade sig snabbt :). En av dagarna så åkte vi ut till EXPO för att ta oss upp i "bollarna". Men efter en god lunch i solväggen så kom det regn och då kände vi att vi kunde åka dit en annan dag när vädret var bättre, så vi for hem istället :)!

 Dom är ganska mäktiga!
 Starkare än Pippi! ;)
 Winston har fått en liten bebis. Det är en tygkanin som skolbarnen kastat in på tomten som han har adopterat. När man försöker ta den så morrar han och går undan med kaninen i munnen. Han är en tokig liten hund!
 Påskafton bestod av Påsklunch med sill och köttbullar. Sonen skulle tagit med sig sill från Sverige men fick lämna den i säkerhetskontrollen eftersom det var vätska :)
 Förrätten var en grön sparrissoppa med champagne. Blev riktigt bra så den rekommenderar jag er att testa. Receptet finns på Allt om mats hemssida! Till varmrätt så åt vi självklart lamm och till det så hade vi potatisgratäng. Desserten bestod av chokladtårta med vispgrädde, mums!

Annandag Påsk hade vi familjen M på middag, det var trevligt. Deras dotter var på besök så det var kul att få träffa henne igen eftersom vi inte setts sedan i höstas!

I fredags, den trettonde så kom det två före detta arbetskollegor till mig från Stockholm. Detta är två otroligt härliga och roliga tjejer så dom var verkligen efterlängtade. Jag hade "hyrt" in C i köket så han skulle fixa all mat hela helgen, vilket han gjorde med bravur som alltid! Tack älskling!

Jag plockade upp dom på flygplatsen och tog med dom till historisk mark, Butte de Lion (Slaget vid Waterloo). Tänkte dom skulle få äta Belgiens nationalrätt, Moules, men tyvärr så hade dom inte det denna dag så det blev en god sallad istället. Efter detta så var det dags att ta dom hem till huset och installera dom i sina rum.
 Självklart så var dom tvugna att sitta i röda soffan och posera som alla våra gäster får göra ;). Sedan var det dags för Champagne! Dagen till ära så öppnade vi en Rosa Champagne som C hade köpt på senaste resan till Champagne (mycket champagne ;))
 Lördag morgon väckte jag dom halv åtta och gav dom var sin kopp kaffe så dom skulle vakna till liv och sedan var det dags för en promenad i stora skogen. Som ni ser på bilden så var det mycket dimma denna morgon så det var lite trolsk stämning :)! Men dom var lika glada som vanligt trots den sena timman dagen innan och den tidiga morgonen!
 Efter frukost så tog jag med dom till den vackra medeltidsstaden Brugge! Det var lite kallt i luften men solen sken och det var mycket folk och rörelse i den lilla vackra staden.
 Vi började med lunch och nu skulle dom få äta Moules! Vi hittade en liten mysig restaurang med infravärme, men M tyckte ändå att det drog lite kallt så vi bytte bord strax innan maten kom in :). Hon var inte så imponerad av musslorna, hon tyckte det knastrade lite ibland ;). Hon är så rolig...;)
C däremot tyckte att det var riktigt gott och kunde tänka sig att äta det igen. Hon är inte lika kinkig som M ;). Om vi frös lite så kan jag säga att deras iPhones inte gjorde det för dom gick varma av alla kort dom tog ;)

Jag har ganska dåligt lokalsinne, (ibland) så efter lunchen började jag irra omkring med dom för att hitta shoppinggatan. Det tog ett tag men eftersom det är en så mysig stad så gjorde det inte så mycket. Vi fick bara se mer av Brugge :). När vi kom tillbaka till Waterloo så hade C klart maten för kvällen så vi började självklart med....Champagne!
 Söndag morgon fick dom sova en halvtimma längre innan det var dags att fara till den Blåa skogen. Hela detta hav består av vilda hyachinter och det är helt fantastiskt! Det var så kul att få visa tjejerna detta fantastiska underverk!
 För att dom skulle få se så mycket som möjligt av Bryssel så bestsämde jag mig för att vi skulle åka en av Hop-on Hop-off bussarna. Vi hade sån tur så vi fick plats på överdäcket under tak så vi slapp frysa men såg massor!
Efter rundturen så tog jag med dom till Grand Place för att äta lite lunch, man blir hungrig av sightseeing :). Efter lunchen så gick vi förbi den lilla kissande pojken för den är ett måste när man är i Bryssel.

Kvällen bestod av god mat lagad av C och mycket skratt som hela helgen bestått av.
C hade varit på flygplatsen och hämtat stora A som varit i Sverige i två veckor. Kändes skönt att få hem henne igen, även om jag vet att det inte är för alltid utan att hon kommer lämna om några månader.

I morse så var det dags att skjutsa tjejerna till flygplatsen vilket kändes tråkigt. Vi har haft så otroligt roligt och skrattat i stort sett hela tiden. Det har verkligen varit ett nöje att haft dom här, dom är varmt välkomna tillbaka!

Jättekram tjejer, vi ses om några månader igen!


1 kommentar:

  1. Jättekram tillbaka. Tack för en underbar helg :-)

    SvaraRadera