söndag 25 mars 2012

Kontrasternas dag

 Idag så for vi till Breendonk och var med om en fantastiskt gripande upplevelse. I detta gamla fort hade tusentals personer suttit fångar under andra världskriget. Det var upp emot tjugo olika nationaliteter som befann sig här på grund av olika anledningar. Men det dom hade gemensamt var att de ansågs vara fiender till tyskland.
 Detta är ingången till fortet som blev Auffanlager Breendonk under andra världskriget. Det var ett genomgångsläger innan transport till koncentrationsläger, om man inte dog här inne vill säga.
 Mannen på den svart vita bilden är en judisk man som blev "gruppchef" för sin cell. Han blev en av de värsta fångvaktarna i lägret. Han slog och torterade sina medfångar och utpressade dom och angav dom till SS. Man kan fråga sig hur ond en människa kan bli, men jag tror inte man får svaret förrän man utsätts för liknande situationer själv. Fast jag hoppas av hela mitt hjärta att jag aldrig kommer att bli så ond så jag ger mig på mina medmänniskor för egen vinnings skull.
 Detta är tortyrkammaren där fångar "förhördes", det ena sättet grymmare än det andra. Detta brukade vara en tillställning som andra fångvaktare kom och bevittnade för skojs skull.
 Det fanns fjorton celler med 48 bäddar i varje så det var inte mycket yta att vistas på. Detta är den "varma" delen där det blev som ugnar på somrarna då solen låg på. Inne i fortet var det alltid kallt och rått. Vet inte vilken del som var värst att befinna sig i.

Vad som skrämmer mig mest då man har bevittnat en sådan här plats är att detta förekommer än idag i vår tid i olika delar av världen.

När rundturen var över så for vi iväg för att äta en sen lunch med familjen M som också dom var på denna utflykt. Vi bestämde oss för att fara ut till Butte de Lion och äta.
 Trots att vi var genomfrusna efter rundturen på fortet så bestämde vi oss för att sitta ute och njuta av solen. Efter ett tag så hade vi tinat upp riktigt bra och vi började känna oss bättre till mods.
 Eftersom det är Marie bebådelsedag idag så var vi "tvungna" att äta lite våfflor också, trots den goda lunchen ute vid lejonet.

Livet består av kontraster och idag så var det en sån dag där det blev väldigt påtagligt.

Ha det gott och ta hand om varann tills vi hörs igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar