lördag 28 januari 2012

Doris


Eftersom mitt minne är som Doris i "Hitta Nemo", det vill säga bra men kort så får jag sammanfatta den sista veckan med hjälp av lite bilder. Det ni ser ovanför är ett kaos, det är så det ser ut när jag sitter och tentar. Men ur detta kaos föds kreativitet så nu kan jag stolt säga att jag har 30 p i Statsvetenskap. Grattis till mig! (Stora A klarade också hela kursen, grattis till henne).


Förra fredagen då E och J var här så for vi iväg till Paris över dagen så dom fick lite fransk atmosfär. Dom var helnöjda med allt, framförallt E som älskar och då menar jag verkligen ÄLSKAR att gå i affärer. Vi andra var sådär mätta efter ett tag men hon fick aldrig nog :). Lite turistande hann vi med också. Jag och C körde dom mellan attraktionerna och pekade och viftade som värsta guiderna :).

Eiffeltornet i regn!

Sacre Coeur i regn!
Trots att det regnade så var vi nöjda med vår utflykt och i söndags så for dom tillbaka till Sverige och vårt liv fortsatte som tidigare med studier, handla och för C så innebar veckan tre dagar i England. Stackars han ;).

Jag var på en otroligt bra föreläsning med Birgitta Lindqvist på tisdagen, arrangerad av SWEA. Hon hade en berättar röst som gjorde att man satt fängslad och bara följde med i hennes berättelser. Kan varmt rekommendera att ni går på en föreläsning av henne om ni får chansen.

Boksignering av Birgitta (hon är gift med Herman Lindqvist, historie författaren)


Detta kan man tro är ett par söta barnskor, men tyvärr så är den ett par skor som bärs av vuxna kvinnor som misshandlar sina fötter för att en, ursäkta uttrycket, idiot till man sagt att det var vackert för flera hundra år sedan!!! Hur kan man tillåta något sådant, stackars kvinnor. Tyvärr så är inte idealen så vackra idag heller, men det är en annan diskussion som jag får gå vidare med en annan gång.

Nu har vi kommit till i torsdags då jag var på en konferans inne i Bryssel och som hölls av vice ordförande i kommissionen, Maros Sefcovic. Det handlade om European Citizens Initiative, om hur EU medborgaren ska kunna påverka EU genom att få kommissionen och parlamentet att ta upp medborgarnas frågor och kunna fatta beslut utefter förslaget. Väldigt fascinerande att få sitta i denna stora sal med alla kostymklädda MÄN och några kvinnor och ännu färre ungdomar. Hur som helst så var det intressant och energikrävande så både jag och min studiekamrat var ganska möra efter att ha suttit och lyssnat från 9.30 till 17.30 på alla intressanta talare och debattörer. Nyttigt måste jag säga!

Här uppe sitter alla översättare vilket jag var tacksam för att det fanns då någon talade på tyska och någon på Italienska och några på franska. Min franska är inte riktigt utvecklad ännu så jag klara sådana här utmaningar ;).

Fredagen, igår , så hade vi lite middag här hemma för familjen eftersom C ska ge sig iväg på en fyra veckors lång resa i dom Afrikanska regionerna. Spännande för honom men oroligt för oss. Fast han säger att dom ska rädda världen med stil så dom bor och åker säkert och ska inte vara i oroliga områden (har vi hört förr ;)).

Jag ska försöka läsa lite, känner att jag inte riktigt ligger i fas med den nya kursen. Skulle behöva en extra dag denna veckan, någon som har en dag över ;)?

Bäst att sätta fart, snart är det dags att lämna C på flygplatsen och lilla A ska säkert till stallet. Med andra ord så är allt som vanligt :)!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar