tisdag 3 januari 2012

God fortsättning

Så var det nytt år och vi har kommit tillbaka till Waterloo efter nästan två veckor i Sverige. Tiden gick som vanligt för fort, men vi hann med de flesta i familjerna som skulle hälsas på. Tänkte på att vi är lite konstiga vi människor. Varje år så säger man efter julmaten att "nu åt jag för mycket igen, men det är ju så gott" och varje nyårsafton så kommer kommentaren att " vart tog detta året vägen"? Tänk vad chockerande om någon skulle säga något annat som typ, "i år så åt jag lagom", eller, "vad långsamt året gick i år" :). Bara en konstig tanke i mitt förvirrade huvud, men håll med om att ni skulle bli förvånade :).

Tänkte berätta om helgerna med hjälp av lite bilder, så håll till godo!

 Dagen innan julafton så brukar vi ha som tradition att äta "lilla julbordet" men till min pappas fasa så gjorde vi inte det i år. I stället så firade vi sonen en gång till hos stora dottern och hennes sambo. Tror att pappa tyckte det var jobbigast att inte få smaka på julskinkan och ta lilla nubben, i stället så fick han pizza och öl vilket slank ner det också :)
Natten till julafton brukar tomten komma och lägga paket under granen och så gjorde han även i år. Stora A fick sin "bästaste" julklapp i form av massage hos den duktigaste massören i Skara, Cilla och Laban ville gärna sätta tänderna i det kuvertet :). Syster yster fick sin bästa julklapp enligt henne själv av sig själv och det var en i-Pad. Hon är lite konstig, det har hon efter pappa. Han brukar också köpa julklapp till sig själv och säga att det var den bästa klappen det året :)

Innan jullunchen så kom stora dottern med sambo så vi kunde åka tillsammans till faster med familj som i år var värd för lunchen. Passade på att ta ett gruppfoto när alla var lite uppklädda. Från vänster till höger så är det stora A, stora dottern, sonen och stora dotterns sambo J. Sen är det Laban då förstås. Han är Winstons kusin och han är bara sex månader men några gånger större än Winston :).
Här är faster och kusinen vid långa bordet. Maten avklarad så nu sitter ungdomarna och väntar på kaffe och radiokaka. Radiokakan är en tradition som vi håller fast vid. Farmor brukade alltid baka den, men sedan hon inte orkade mer så har varje familj bakat sin egna så i år hade farbror A bakat och den var jätte god!
Pappa, syster och lilla mamma!
Detta är min bror och hans sambo och den yngste sonen O. Dom väntar spänt på om tomten ska komma eller inte. O är lite skeptisk :)
Laban är väldigt förtjust i Winston men det är inte riktigt ömsesidigt så Winston försöker ta skydd bakom svägerskans fötter vilket lyckades ibland men ibland så trängde Laban ut honom. Dom har haft jätte kul ihop men eftersom Laban är några storlekar större så får man rädda Winston ibland :)
Så kom då äntligen tomten från Storskogen. Som ni ser så är det bara svägerskan och lilla O som vågade sitta kvar i soffan. Vi andra höll oss på säkert avstånd :). Lilla O har under många år varit lite rädd för tomten, men det börjar släppa nu så i år så satt han i soffan under hela utdelningen. Modigt gjort lilla O!
Jag hade varit snäll så jag fick paket!
Sonen, stora A, lilla A och C hade också varit snälla som dom fick paket av tomten!
Syster undrade vad som var i detta stora paketet. Vet inte ens om det var hennes :)
Kvällen avslutades med julklappsspelet och där fick jag inget paket :(. Paketet som ser ut som en stövel var ett hett villebråd av alla som fick ta paket på bordet eller av annan medspelare. Inuti så var det en plaststövel full med choklad!
Juldagen så åkte vi till Göteborg för att träffa C´s syster med familj. Med var även deras föräldrar och svågerns mamma vilket alltid är lika trevlig. Vi fick god mat och kvällen avslutades med dans runt granen vilket jag inte gjort på säkert tjugo år!
Annandagen så skulle det ätas igen. Denna gången var det hos C´s föräldrar och Winston tog finsoffan i besittning. Han är allt bra bortskämd den lille rackaren men det får han vara :)
Efter god mat så däckade han av på mattan!

Mellandagarna gick åt till lite studier och så hjälpte jag min syster att inventera produkter i hennes salong. Vet ni hur mycket produkter som vi konsumenter tror att vi behöver för att få håret på plats? Alldeles för många kan jag tala om! Trodde aldrig flaskorna skulle ta slut men rätt som det var så var det dags att gå hem.

På nyårsafton så hälsade vi på hos lilla farmor jag och syster. Vi köpte med oss Semlor, ja jag vet att det inte ska ätas förrän i februari och jag var mycket förvånad över att det redan fanns. Fast det borde jag ju inte bli eftersom jag vet att dom börjar tidigare för varje år med att sälja dom små godingarna.
Här är jag och lilla farmor. Hon blir nittio år nästa år och är mycket piggare nu än hon var i början på förra året, då trodde vi att hon skulle lämna oss. Men ont krut förgås inte så lätt :). Jag är tacksam för varje gång vi får träffas, man vet inte när det är sista gången.
Nyårskvällen spenderade vi tillsammans med syster och hennes sambo och våra hundar. Vi åt fantastiskt god mat och drack gott till. Då smällarna började så blev Winston helt stirrig så jag och han var inne vid tolvslaget och tittade på Jan Malmsjö från Skansen. Jag och C har varit på Skansen dom sista fyra åren och sett det "live" så det kändes lite konstigt att se det på tv i år. Winston gillade inte alls smällarna, han skakade och gnällde men Laban sov sig igenom hela fyrverkeriet :)

Nyårsdagen så hjälpte jag syster att städa salongen och så packade jag i ordning på allt som skulle med till Waterloo eftersom vi skulle åka tidigt på måndag morgon. På kvällen så åt vi Tacos och så kom mamma och pappa med nybakad sockerkaka och kramades hej då!
Winston tog en sista lur under granen innan det var dags att sätta sig i bilen och fara hem till Waterloo. Resan tog tretton och en halv timma så det gick riktigt fort ner.

Det känns skönt att vara hemma och få komma igång med sina rutiner igen. I dag så har jag och stora A haft seminarium och nu så sitter vi och skriver på ett PM som ska vara inne i morgon så det finns att göra vilket känns både skönt och stressande.

Nu ska jag gå upp och väcka C som har sovit i några timmar, eller också så har han lekt med julklappen som måste vara årets julklapp, i-Pad!

Ha det gott, vi hörs!


2 kommentarer:

  1. Gott Nytt 2012 Victoria :)
    Vilka fina Julbilder du har lagt in.. roligt att följa ditt/erat äventyr i Woterloo. Allt gott till er...

    Kramar Millan

    SvaraRadera
  2. så rättvisan segrar!! Här passar att önska god fortsättning till er alla från oss alla!

    SvaraRadera