måndag 7 november 2011

Intensiva dagar

Sedan vi hördes sist så har vi haft besök från Sverige i fem dagar, C har flugit till Italien och lilla A har äntligen kommit tillbaka från Sverige.

Onsdagen förra veckan var lite stressig. Först så åkte jag till Charleois flygplats vid sex på morgonen för att lämna sonen och stora A som skulle till Sverige. Efter lunch så var det dags att ge sig av till stora flygplatsen Zaventem för att hämta C´s syster med familj. Dom är fem till antalet så vi fick ta bägge bilarna, men jag hittade både fram och tillbaka :).

Resten av onsdagen gick åt till att installera dom nyanlända och ta dom på en liten rundtur i Waterloo.


Lilla L var inte så intresserad av att äta, hon ville helst bara springa omkring och utforska omgivningarna runt restaurang "Äpplet".


På torsdagen tog vi in hela sällskapet till Bryssel för lite shopping. Vädret var lite sådär så någon öl på någon uteservering blev det inte. Däremot så blev det goda musslor på en liten mysig restaurang runt turistfällan Grand Place. Lilla L körde samma stil som dagen innan och ratade maten och utforskade istället omgivningen även på denna restaurang. Vi andra njöt av god mat och varandras trevliga sällskap! Gästerna shoppade dåligt, men jag hittade efter mycket letande tuschpennor till dom små "gangstrarna" så dom var sysselsatta större delen av tiden med att skapa vackra teckningar till mig resterande dagar :).


Fredag och vi skulle åka och besöka Tintin museét. Tyvärr så blev det en besvikelse för dom små barnen, men vi vuxna barn tyckte det var intressant.


Pappa A är en stor fan av Tintin och kunde de flesta böcker som Herge har producerat. Imponerande!


Det var ett vackert museum tyckte jag och ska absolut åka dit igen och ta den tid som det krävs för att gå igenom och lyssna på allt. Här sitter jag och sonen P och väntar på dom andra.

På lördagen så hämtade jag och C lilla A på flygplatsen så då fick besökarna roa sig själva lite. Direkt när hon kom hem så skulle hon iväg till stallet :). Jag och C´s syster och dom små kidzen följde med en stund och killarna sparkade lite boll.



På lördagkvällen så bestämde vi att vi vuxna skulle få lite kvalitetstid så vi lämnade dom små barnen med dom stora och gick själva på restaurang och åt en lugn och stillsam middag. Kändes skönt att få prata med varann utan att bli avbrutna ;). Vi satt precis vid utlämningen av maten så det var ett spring på servitriserna hela tiden. Men det var ganska underhållande för ibland så öppnade sig de två luckorna på kortet och någon gapade hysteriskt på franska, vi fattade inte vad, men det lät inte så glatt :).


Kvällen till ära så tog jag en Creme Brulee, otroligt god!

Till sist kom söndagen då sällskapet skulle åka tillbaka till Sverige och C skulle fara till Italien. Jag körde iväg C på förmiddagen och när jag kom tillbaka så åkte jag och sällskapet till Butte de Lion. Vi bestämde oss för att "bara" gå upp de 226 trappstegen till lejonet och sedan efteråt så skulle vi äta på den restaurangen som ligger nedanför. Nu hör till saken att jag är lite rädd för höjder. Men jag trodde verkligen inte att jag skulle bli så spagetti i benen och få sådan ångest av att komma upp till lejonet, så högt är det inte. Insåg att jag är en känslig tjej :), och jag satt klistrad på bänken närmast trappan den lilla stund vi var uppe. Utsikten var fantastisk, det lilla jag tittade. Stackars lille O var också rädd, så vi hjälpte varann ner för alla trappsteg. Det var första och sista gången som jag var uppe där kan jag lova!

Maten efteråt smakade mycket gott efter den skräckupplevelsen. Lilla L körde samma koncept på denna restaurangen som tidigare, man måste ge henne credit för att hon är konsekvent den lilla damen :).

Eftersom C hade flugit iväg tidigare så hade jag hjälp av den fantastiskt snälla Familjen M då sällskapet skulle till flygplatsen på kvällen. Vad skulle vi göra utan familjen M??  Tack för hjälpen, ni är fantastiska! Resten av kvällen låg jag utslagen i soffan och återhämtade mig efter fem intensiva men roliga dagar!

Vad som är lite ironiskt är grinden monterades ner i onsdags, så stackars Winston har inte kunnat springa ute på alla dessa dagar eftersom det är vidöppet ut mot gatan utan grind. Till saken hör också att varmvattnet försvann i torsdagskväll och har sedan dess lyst med sin frånvaro. Detta har komplicerat en del under dessa dagar då vi inte kunnat duschat ordentligt då vattentemperaturen sjunkit stadigt. Igår så var det endast 20 grader i duschen, ingen hit!

I morse så kom reparatören, men som vanligt så hade han inte just DEN delen som behövdes för att få det att funka, så i morgon så blir det dusch på gymet! Det positiva är att grinden troligtvis kommer i morgon, så då får Winston äntligen springa fritt igen. Han har haft några tuffa dagar då dom små "gangstrarna" jagat honom mestadels av tiden.

På onsdag så kommer stora A tillbaka från sitt Sverige besök, ska bli skönt. Har saknat henne! Tycker hon kan packa ner sin stora syster i bagaget för henne har jag inte träffat sedan i somras så henne saknar jag något otroligt!!!

Nu ska jag jaga upp lilla A till sitt rum för hon ska göra franska läxan.

Vi ses och hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar