onsdag 30 november 2011

Vig som ett kassaskåp

I kväll så har jag och stora A varit på "Sträck och Njut" tillsammans med några tjejer som också är med i SWEA. Sträckte gjorde jag men njöt vet jag inte om jag gjorde så mycket. Konstaterade än en gång att jag är lika vig som ett kassaskåp. Det är tur att jag kan skratta åt mig själv och min "smidighet" annars hade det varit jobbigt :). Kul hade vi i alla fall och jag är tacksam att "fröken" ställde upp med sin tid och drog ihop detta glada gäng!

Annars så har veckan varit hyggligt lugn, den har som vanligt bestått av studier och handling. Var i och för sig på IKEA med sonen i måndags. Försökte ju komma in i söndags men då ville dom inte släppa in mig eftersom det är stängt på söndagar, men i måndags så var jag välkommen ;). Det blev som vanligt värmeljus och servetter men också nya gardiner till köket och två plädar. På vägen hem till Waterloo så stannade vi vid en inredningsbutik som har sååå mycket roligt och köpte lampskärmar till kökslampan äntligen. Har letat efter några som skulle passa ett tag, och nu så hittade jag dom äntligen. Dock så hade dom ingen matta till köket. Har hittat en på IKEA´s hemsida men den verkar inte finnas någonstans, varken i Belgien eller i Sverige :(.

I dag så har jag och sonen bakat. Vi bakade saffranskaka och pepparkakor och båda blev bra vilket var kul för ibland så kan det gå åt pipsvängen då jag bakar.


Lite sugna blir ni, eller hur ;)?

Stora A har haft lite klippstuga här hemma i dag vilket var trevligt för då fick jag lite avbrott i mina studier :). Det var en SWEA kompis döttrar som skulle fixas till lite så då fick dom smaka på det nybakta, vilket dom uppskattade.

Saffranskakan är ett av Leilas recept som jag gärna delar med mig av för den är både lätt att göra och god att äta, så håll till godo;

3 st ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
0.5 g saffran
1 msk rom
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

smör och kokosflingor till formen

florsocker till pudring av kakan

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret tillsammans med saffran, rör i mjölk och rom, blanda det med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten. Smöra och bröa en sockerkaksform med smör och kokosflingor. Fyll med smeten.

Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig. Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller. Pudra över florsocker vid servering.


1 kommentar:

  1. Otroligt god kaka och en mycket duktig och uppskattad frisör. Båda kan varmt rekommenderas!

    SvaraRadera