fredag 21 oktober 2011

Fredag igen!


Så var det fredag, igen! Denna veckan har bestått av mycket studier eftersom tentamen närmar sig. Tisdagen bestod dock av lite husmorsgympa, Stretch and abs tillsammans med stora A och Fru M. Efteråt så bjöd vi in Fru M på lunch som bestod av Misosoppa och tofu, gott!


Onsdag morgon började med hårvård för Winston. Han var nog inte riktigt vaken och förstod vad som hände för han morrade inte en enda gång :)


Lilla mamma ringde på onsdag förmiddag och pratade lite om ditt och datt och uppdaterade mig om vad som hänt "hemma" i Sverige. Under samtalet så började det mörkna på ute och det kom några droppar regn. Några sekunder senare så hällregnade det och rätt som det var så kom det en blixt och en knall så mamma till och med reagerade i luren :). Vi avslutade samtalet snabbt eftersom mamma inte tycker om att tala i telefon när det åskar :). När åskan dragit förbi så började det hagla pingisbollar ;). Häftigt väder!


Winston är inte som alla andra hundar, det vet alla som träffat honom. Men han är nog lite annorlunda för han älskar att ligga under filten och mysa, vilket jag inte mött någon annan hund göra. Jag har ju i och för sig inte mött massor av hundar, men en del hundar har jag mött under mitt liv.


Visst är han söt!


Fredag är lika med matlagningsdag! "Fröken" är så duktig på att duka och piffa och i dag så hade hon höst tema på dukningen. Visst är det vackert! 


Förrätten bestod av Misosoppa och tofu :)


Sen skulle vi göra sushi! Det var mycket saker som skulle förberedas och riggas ihop innan vi kunde börja "skapa".


"Fröken" visar först och sen ska vi göra likadant :). Det ser så lätt ut när hon gör det, men det är inte riktigt så lätt som det ser ut men heller inte omöjligt ;)


Samtidigt som vi lagar maten så pratar vi mycket om allt mellan himmel och jord. "Fröken" får inte en syl i vädret ibland, då får hon höja rösten en halvt tonart ;).


Titta vilka fina rullar vi fick till. Vi var mycket stolta över våra skapelser.


Vi får inte bara lära oss att laga mat utan också hur vi ska presentera det vi lagat då vi lägger upp eller serverar maten. "Fröken" säger hela tiden att "man äter även med ögonen", och det har hon rätt i! Visst ser denna sallad gjord på rättika och rädisor riktigt smarrig ut då den ligger inbäddad i salladsblad!


Blir ni sugna? ;)


Mums!


Min lunch tallrik! :)


Desserten var blodapelsin sorbet med kanderad ingefära pudrad med florsocker. Se den lilla detaljen med gaffel avtrycket på tallriken. Smart och vackert!

Efter kursen så åkte jag och hämtade lilla A för att åka till banken och hämta hennes bankkort. När vi kom hem så fikade vi lite och sen så körde jag henne till stallet. Stora A, sonen och C skulle träna i kväll, men jag skulle packa och fixa inför Paris resan i morgon.


Eftersom det bara är två dagar och en natt så säger C att det räcker med den lilla väskan, men jag tar med mig en bag också för säkerhets skull ;). Bättre packa för mycket än för lite är min filosofi!


Winstons filosofi är att packa upp det matte packat ner för att jäklas så mycket som möjligt! Han är som barnen, när det är tyst så hittar han på bus! :)


Lite ost och ett glas vitt vin innan middagen är inte fel en fredagskväll!


Middagen bestod av fiskgratäng som C tillagar perfekt!

Stora A är på Oscar´s tillsammans med sin kompis och sonen kollar på film uppe på sitt rum. Lilla A är i "holken" och chattar med sin klasskompis som hon ska hänga med i morgon. Jag och C slappar i soffan och planerar en tidig sänggång eftersom vi åker hyggligt tidigt i morgon. Vill ju se så mycket som möjligt av Paris nu när vi äntligen ska dit, och framförallt se så många butiker som möjligt ;).

Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar