torsdag 27 oktober 2011

Bakdag

Undra om det är väderväxling på gång? Har haft huvudvärk i två dagar nu och i dag så har det varit migränvarning :(. För att distrahera mig själv så bakade jag lite på eftermiddagen efter att ha försökt få tag på rundstavar till mina blivande sovrumsgardiner. Fattar inte vart folk köper saker i det här landet? I min fortfarande svenska logiska hjärna så borde det finnas på ett ställe som Brico. Där har dom allt till hemmet som belysning, toalettinredning, plankor, tapeter, färg osv. Men icke sa nicke!

För att gå tillbaka till bakandet så hade jag två paket jäst kvar i kylen sen sista bakrycket som jag kände att jag behövde bli av med. Har fått ett recept på havregrynsbröd av Fru M som jag ville testa och samtidigt så tänkte jag prova att baka en "seg" sockerkaka som också det receptet kommer från Fru M.

Havregrynen skulle stå i mjölkbad i en halvtimma ungefär och under tiden så bakade jag sockerkakan. Har inte riktigt vant mig vid varmluftsugnen ännu så den blev liiite hårdare än vad jag tänkt, men den smakade gott och det är huvudsaken :)

Ser lite bränd ut men som sagt så smakade den gott!

Bröddegen var sååå kletig och den fastnade på hela degkroken och åt sig upp mot fästet så ett tag tänkte jag kasta ut hela maskinen och degen eftersom jag verkligen avskyr när saker krånglar. Men som tur är så bet jag ihop och körde på enligt receptet.


Så här hög och fin blev den efter jästiden, riktigt stolt över mig själv måste jag erkänna :)


Sen ska det jäsa igen och då hinner man fixa med lite annat som att diska upp och torka av bänken som såg ut som ett slagfält :)


Resultatet blev över förväntan och barnen fick nybakat bröd som eftermiddagsfika. Dom var så tacksamma och åt som tokingar :). (Det gjorde jag också)


Jag och Fru M var på IKEA igår och shoppade loss lite. Det är så skönt att åka dit utan våra "bromsklossar" (C och Herr M) ;). Vi började med lunch och sedan gick vi i sakta mak och tittade och la ner lite smått och gott i våra vagnar. Kom på idag att jag köpte en massa saker men glömde köksmattan :), eller också så gjorde jag det omedvetet för att få åka dit igen snart ;).

På vägen från IKEA så åkte vi förbi en liten mysig inredningsaffär som vi var tvugna att stanna vid. Vi kände att vi inte riktigt var klara med vår shopping ännu :). Där hittade jag en köksklocka som jag köpte till C. Jag fastnade för texten som står på klockan "Live simply, Laugh often, Wine alot", passar honom kände jag :). Köpte även en hushållspappers hållare som var jättefin. Tycker det är roligt att pynta lite hemma. Nu ska jag bara få tag på dom där jäkla rundstavarna så jag kan få sytt mina gardiner!

I morgon så åker lilla A till Sverige och stora A och sonen åker på onsdag nästa vecka. Kommer att bli tomt utan dom, men som tur är så är det bara en vecka som dom är borta, sen är allt som vanligt igen :). C´s syster och familj kommer på onsdag nästa vecka så helt öde blir det inte :). Nu ska jag kolla på dagens avsnitt av Robinson.

Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar