torsdag 22 september 2011

Black & White



Igår så var vi och hämtade bilen, den lilla svarta. Jag och sonen var på banken och fixade försäkringen och pengarna på eftermiddagen innan C kom hem. Eftersom man inte får registreringsskylten innan man har försäkrat bilen så fick vi ett papper från banken där det stod vilket registreringsnummer bilen skulle ha och bankkvinnan sa att skylten skulle komma hem dagen efter, idag med andra ord! Det är ett roligt land, man går in på banken och beställer nummerskylt till bilen :)

C sa att det var ingen fara att köra med bilen eftersom vi hade pappret från banken där det stod att skylt var beställd (kom ihåg denna meningen).

Stora A tog den lilla svarta till sin nya kompis och firade hennes födelsedag igår kväll efter att hon och sonen vart på gymet. Jag fick min träning genom att åka och handla på Carrefour. Eftersom det är så mycket kalk i vattnet här nere så köper vi vatten och dricker. Vi använder kranvattnet till matlagning och disk, så kastrullerna är lite vita inuti men det går bort med vinäger/ättika. Jag har dock tagit ett beslut och det är att jag ska köpa en vattenrenare, fru M har redan köpt en så nu väntar jag bara på en utvärdering :)

Dagen har bestått av föreläsning och lunch hos fru M där vi fick jättegod parmaskinka och brie. Efter lunchen så kom C hem, han slutade tidigt idag eftersom han skulle flyga till Sverige och spela golf i helgen. Jag och stora A körde honom till den "lilla" flygplatsen och på hemvägen så hämtade vi upp lilla A på skolan. Torsdagar så tränar hon tennis och idag så fick hon skjuts av sin bror. Han skulle fixa en ny hållare till plåten som faktiskt kom i förmiddags med bud hem! Konstigt land det här :) och vad som är ännu konstigare det är att man får EN plåt hem och den andra kan man få stansat hos skomakaren för 20 euro :). Nu kom han inte hem med någon hållare men dock med en nystansad plåt.

När jag körde för att hämta lilla A på tennisen så såg jag att dom hade "Miniservice" på BMW så jag hämtade sonen så åkte vi dit och där så FICK vi en hållare, det händer inte i Sverige ;). Efteråt så skulle vi till bankautomaten för att ta ut lite "cash" så vi åkte upp till stan.

När vi passerade kommunhuset så såg jag polisen i backspegeln. Jag sa till sonen att nu ska du se att dom stannar oss för vi inte har satt på skylten och mycket riktigt! Blåsljusen sken så fint i backspegeln och jag körde till sidan. Innan jag fått upp bältet och nerkört rutan så stod det en polisman vid sidan. Jag fick ner rutan och han sa något på franska och jag svarade; Parle vouz anglais"? Till svar så fick jag "No", men som tur var så talade hans kollega "petit anglais". På sin petita engelska så förklarade han att jag inte fick köra utan skylt. Jag i min tur tog fram skylten och hållaren för att visa och förklara att vi hade skylt men den passade inte i den gamla hållaren och att vi hade fixat en ny som vi skulle sätta på. Jag överdriver inte om han sa till mig nio gånger att jag inte kunde köra utan skylt och jag förklarade lika många gånger att jag skulle sätta på skylten, men jag kom precis från BMW där jag hämtat den nya hållaren. Ett tag så trodde jag att jag skulle bli ståendes där hela kvällen, men till slut så lät han oss åka, men vi var TVUGNA att sätta på skylten idag. Inte imorgon eller någon annan dag, utan IDAG :).

Vi åkte till en Autostore där sonen fixade skylten och jag köpte lite dofta gott till den lilla svarta. Hittade även schampoo och svamp så nu kan sonen tvätta bilarna för hand ;). Efter denna upplevelse så åkte vi hem och övade på franskan eftersom det är dags för lektion imorgon igen. Tiden går för fort!!! Sonen och stora A lagade maten ikväll, så jag har kollat ikapp på Hem till Gården :).

Nu hoppas jag att Winston sover hela natten, han har skällt fem nätter i rad så vi är ganska trötta på honom nu :).

Imorgon så börjar matlagningskursen som jag har anmält mig till och som även fru M fått plats på. Det är asiatisk mat som vi ska förkovra oss i och varje kurstillfälle är fyra och en halvtimma så imorgon så blir det inte mycket studier, men jag har ju hela helgen på mig ;)

Nu är det sovdags!

Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar