lördag 24 september 2011

Orientalisk matlagningskurs


Igår startade matlagningskursen! Vi var lite spända jag och Fru M då vi for iväg, vad var det vi skulle möta? Hur var de andra deltagarna, hade dom redan gått en kurs så dom visste mer än oss? Ja, ni vet hur det är när man ska göra något man aldrig gjort tidigare, självförtroendet är inte på topp hur gammal man än blir. Men vi var postivt spända och det är viktigt för då är man mottaglig för nya influenser. :). När jag kör omkring här nere och ska utanför Waterloo så måste jag ALLTID ha GPS, annars vet jag inte vart jag skulle hamna. Den som har lagt infrastrukturen i detta landet var nog lite förvirrad, för vägarna går kors och tvärs både inom städerna och utanför. Ibland så vet inte ens GPS:en vilken väg som är bäst och då är det förvirrat ;).


Vi kom fram i tid och möttes av en otroligt trevlig kvinna som visade sig vara mamma till en av lilla A´s klasskamrater. Han var en av dom som var med på hennes filmkväll och sov över :). Världen är liten! Hon hade ett såå fint kök som då hon skapade det inredde det efter att ha matlagningskurer i. Hon har haft matlagningskurser i 20 år, så hon är en god pedagog! Vi var först så vi fick kaffe och hembakad kaka till att börja med. En efter en droppade dom andra deltagarna in, och till slut så var vi sju "lärljungar". Alla var jättetrevliga! "Fröken" hade köpt alla ingredienser så det var bara att sätta igång.


Första rätten var Koreanska plättar. Receptet är mycket pedagogiskt utformat så även den mest ovana (jag) kan lätt följa det och få det rätt gjort :). Vi var uppdelade i två lag, och vi hjälptes åt alla och hackade grönsaker och rörde ihop såser. Det var riktigt roligt och tiden bara sprang iväg!


Fru M stekte plättar på löpande band, och riktigt fina blev dom!


Detta är resultatet! Visst ser dom goda ut?! Vad som var lite trixigt var att vi skulle äta med pinnar (så klart) och det kan INTE jag. Men på något sätt så lyckades jag knipsa fast plätten och doppa den i den fantastiskt goda såsen (som man ville dricka för att den var så god). Det såg inte snyggt ut, men jag fick i mig fem plättar! :)


Dukningen gick i grönt och "Fröken" hade gjort ett fantastiskt vackert blomsterarrangemang i lila och vitt. Till rätterna så serverades vitt vin som passade alla rätter och harmoniserade smakerna i maten. Vi hade väldigt trevligt vid bordet och det visade sig att vi satt med hela SWEA´s styrelse. SWEA är en organisation bestående av svenska kvinnor som bor utomlands av olika anledningar. Både jag och Fru M fick erbjudande att arbeta i styrelsen så nu är vi nominerade till olika poster. Hej vad det kan gå!


Detta är varmrätten som består av wokade grönsaker och scampi. Det var jättelätt att laga och sååå gott att äta! Vi fick lära oss att lägga upp så att även ögat fick äta! Snyggt eller hur ;)?!


Desserten bestod av banan marinerad i citronjuice och rullad i kokos. Till den så var det hallonsås och vaniljglass! Även denna rätt slank ner lätt. Det som jag tänkte på då jag ätit alla tre rätterna var att jag inte kände mig så där proppmätt som man kan göra då man ätit tre-rätters. Asiatisk mat är väldigt lätt mat som kroppen kan smälta fort och det blir inte lika mycket slaggprodukter liggandes i kroppen. Smart kost!

På onsdag så ska jag och Fru M åka med och handla i en asiatisk affär för att kunna bjuda våra familjer på denna kulinariska meny!

Fredag kväll består som vanligt av Body Pump och så även denna fredag. Jag och Fru M var båda "gräsänkor" så vi tog med kidzen på Quick efter träningen. Det var meningen att vi skulle äta på Pizza Hut, men där var det fullt! Helt otroligt, har nog aldrig varit med om att det stället varit fullt men det fungerade med hamburgare också. Vi var alla mycket trötta så vi åkte hem var och en till sig . Jag kröp ner i soffan och softade, och kidzen kröp ner i sina sängar.

Idag så ska lilla A ha kompis hemma som ska sova över. Dom planerar att gå på bio, får se om det går någon engelsktalande film, kan bli lite tråkigt för dom att se en som är dubbad till franska ;).

Jag, stora A och sonen ska plugga inför kommande tentamen, trist men nödvändigt :)!

Ha en trevlig lördag!

Vi ses!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar