söndag 21 augusti 2011

Havet

Tidigt i morse så gav vi oss iväg till havet! Det regnade när vi åkte men enligt yr.no så skulle det bli sol. Varmt var det, cirka 20 grader redan klockan 8.00 då vi rullade iväg. Winston skötte sig riktigt bra i bilen, inte ett enda gnäll, men flämtade gjorde han. Vi hade satt kursen mot De Haan, en liten kuststad utmed Belgiens östra del. Dom har inte som Sverige, både väst- och östkust :). Lilla A var trött så hon sov lite i bilen, men vi andra var vakna och som tur var så var C vaken för det var han som körde :)

När vi kom fram så hade även solen börjat titta fram. Det var lite roligt för både jag och C kände igen oss och kom fram till att vi hade åkt där tidigare, närmare bestämt 2007 då vi bilade till Champagne. På vägen hem till Sverige så bilade vi västkusten upp genom Belgien, Holland och Tyskland. Lite kul att vi båda kände igen oss tyckte vi!

Parkering var lätt att hitta eftersom vi var så tidiga. Alla väskor packades ut och vi gick mot stranden för att mötas av denna skylt;


Inga hundar tillåtna! Bada fick man tydligen inte heller, eller iallafall inte när som helst och vad B stod för fattade vi inte.


Vi satte oss på strandpromenaden för att fundera ut på hur vi skulle göra. Antingen kunde vi sätta oss i bilen igen och åka hem, eller så kunde vi se om det inte gick att hitta någon del av stranden som var tillåten för hundar. Vi bestämde oss för det sista, hitta hundtillåten strand! Men vi skulle köpa smörgås och fika först, så vi satte oss i bilen och körde in mot det lilla centrum som fanns. Hittade smörgåsbutik och medans jag handlade så såg C att det gick upp människor med hundar lite längre upp vid vägen. Han gick efter och hittade en del av stranden som var tillåten för hundar! Hurra, vi kunde sola och bada vid havet!

Nu är det så här att jag inte gillar sand! Vet att det låter knäppt att inte gilla sand och åka till en sandstrand, men jag gillar inte att ha sand ÖVERALLT. I maten, i kaffet, i vattnet, på filten, på handduken, ja ni förstår, överallt! Det går an att ligga på sandstrand på solsäng, då har man kommit upp en bit ovanför sanden och den kommer inte åt på samma sätt. Men nu fick man inte hyra solsäng när man låg på denna delen av stranden!

Jag fick mycket riktigt noja på all sand och höll på och rustade filt och handduk flera gånger innan jag kapitulerade och insåg att sanden skulle fortsätta att vara överallt!


Winston hade paraply med sig för att skydda sig mot solen. Tyvärr så är han rädd för det mesta som han inte känner igen, så där under ville han inte ligga. Han skulle ligga mitt på min handduk!


Jag och lilla A var modiga och gick i vattnet ett bit. Det var inte varmt, men till midjan gick jag iallafall. Winston fick inte bada, det var saltvatten och jag vägrade ha en våt hund som rullar sig i sanden! Jag ser bilder i huvudet hur det skulle se ut!

Vi stannade på stranden i nästan tre timmar, sen började det mulna på och många reste på sig vilket även vi då gjorde. Hemresan gick smidigt, inte mycket trafik och jag somnade lite.

Hemma så gick vi alla och tog en liten powernap, det är jobbigt att åka till havet :).

Nu har C lagat middag och den ska intas ute på framsidan, för det är varmt fortfarande så det gäller att passa på!

Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar