tisdag 5 juli 2011

Administrationen i Waterloo är fantastisk

I dag så kom äntligen personbevisen från Sverige. Dessa bevis behövs för att få legitimation i Waterloo, det går inte att legitimera sig med annat än pass annars.

Vi tycker ibland, eller ofta, att Sverige är mycket byråkratisk men jag kan säga att Sverige har mött sin överman/kvinna i Belgien. Här måste man när man flyttat in till någon kommun i landet anmäla sig och medtaga 5 foto, personbevis som talar om vad du heter, ditt civilstånd, namnet på den församling du är skiven i i Sverige, namnet på dina föräldrar och vart du är född. Detta ska då självklart vara i två kopior och stämplat och signerat av notarius publicus i Sverige. Vidare så ska det medtagas kopior i två exemplar på kontraktet av huset och ett arbetsgivarintyg, självklart i två kopior!

Nu är det ju så att vissa saker ska inte fungera med den gång, och detta är tydligen en sådan. När vi äntligen hade hittat en fotograf för foto och fått hjälp med kopiorna så begav vi oss till kommunhuset för att få beskedet att kontoret var stängt för dagen. Vi var välkomna i morgon mellan 08.00 och 11.00. Visst är det fantastiskt!

Något positivt som har hänt i dag är att vi fått installerat tvättmaskin och torktumlare vilket känns mycket bra. Jag tvättade i lördags i en tvättomat och det var en erfarenhet, det hade jag aldrig gjort tidigare. Tog med en bok som jag hade att läsa under tiden som maskinerna och torktumlaren gick så tiden gick ganska fort. Hade en plan på att testa mangeln också men kände att det räckte med att lära sig hur jag fick växla polletter och hur många euro varje pollett kostade.

Det blev två strykningar på soffan som ska stå i hallen. Är inte riktigt nöjd så jag ska stryka en gång till i morgon. Hoppas inte det regnar för den står ute under altan taket, men det är inte så brett. Vidare så har vi skaffat gymkort i dag. Det tog "bara" två timmar att fylla i alla dokument och få ut kortet, riktigt imponerande!

Tålamod är nog något som jag kommer ha tonvis av när jag är färdig med vistelsen i Belgien!

Bilderna som jag skulle lägga ut får dröja någon dag för som ni märker så går det inte fort i det här landet, och man ska ju ta seden dit man kommer ;).

God natt, vi ses i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar