torsdag 28 juli 2011

Äntligen ridning för lilla A

Så kom då dagen då lilla A skulle få rida för första gången i Belgien. Vi åkte hem till den danske mannen som äger hästen. Där bjöds jag på kaffe och fick träffa hans mycket trevliga fru. Efter en del förberedelser så åkte vi till stallet där hästen står uppställd. De flesta vet att i Belgien så är det nerlusat med hästar vilket innebär att det finns en hel del stall. I det området som denna hästen står uppställd var det tre stall i rad och alla stall i Belgien har engelska namn, vilket är lite kuriosa som jag fick lära mig.


Spänningen var olidlig innan mötet med Hästen!


Det blev kärlek vid första ögonkastet. Innan ritten skulle hästen duschas av lite och det var inget som den var så där jätte förtjust i, vilket gjorde att jag höll mig på säkert avstånd. 


Det var boxar överallt.....


..och då menar jag överallt!


Efter dusch, borstning och påklädning av sadel och träns så var det dags att stiga upp på hästryggen. Ser bra ut tycker jag! :)


Detta var ett av stallen som låg brevid. Jag trodde det hörde ihop, men icke sa nicke!

Nu har vi fått upp farten och travar och galopperar, vilket fungerar bra. Lite nervigt var det både för ryttare och häst i början :)


Då ägaren ska vara bortrest så ska lilla A rida och då ska hästen stå i ett annat stall, så där var vi också och hälsade på. Där fann jag denna lilla minishetlandsponny, som hade ett föl som var ännu mindre. Den var så söt!



Den danske mannen kunde prata, både på danska och som han kallde det, finlandssvenska. Det tyckte inte jag att det lät som, det lät mer som blandning av danska, svenska och norska! Att norskan kom in kan bero på att han är gift med en norska och har inte bott i Danmark sen 1967. Han var så snäll och tog oss med till en hästshop, för lilla A hade ju inte fått med sig ridskorna från Sverige så det behöver vi investera i. Jag hittar absolut inte utanför Waterloo, hittar knappt inne i Waterloo heller för den delen, men jag hängde på den danske mannen så det tjöt i däcken. Han har bott här nere ett tag och anammat det belgiska körsättet, vilket innebär att stå på gasen, kasta dig ut även om du har väjningsplikt och är det flerfiligt så behöver du inte använda blinkers, alla vet vart du vill ändå!


Vi klarade oss både fram och tillbaka, och när vi kom hem så var både Winston och Agnes helt slut så dom somnade direkt. Själv så la jag mig faktiskt också på soffan och vilade lite framför TV:n

Nu har vi ätit och det är dags för kaffe, vilket ska bli gott. Idag så lagade jag faktiskt maten som stod på matsedeln, Kyckling i ostsås med blomkålsmos. C och lilla A tyckte att det var gott, men nästa gång så ska jag inte ha så mycket dill i moset tyckte dom. Ja, ja dom är aldrig nöjda! Jag tyckte det var gott med nya smaksammansättningar, är så trött på att äta samma hela tiden. Är det jag som lagar mat så får dom äta det som lagas! (Fast det är ju roligt om dom tycker att det är gott) ;)


I morgon så har familjen M och C bestämt att vi ska ut och slå lite golf. Får se om ryggen känns bra på träningen, annars så går jag bara med och njuter av omgivningen!

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar